Hyvinvointia ja tasapainoa luonnosta

Elämä on tänä päivänä usein kiireistä. Koemme vaatimuksia monesta suunnasta, jotka saattavat varsinkin kasaantuessaan tuntua raskaalta. Tarvitsemme erilaisia keinoja palautuaksemme stressitilanteista. Luontoliikunta on erinomainen vaihtoehto jokaiselle kunnosta riippumatta. Metsäpolulla ei tarvitse suorittaa, riittää kun katsoo eteensä ja muistaa hengittää.

Kun lähdet luontoon, rentoudut jo muutamassa minuutissa. Hengityksesi tasaantuu, noin 10 minuutin kuluttua sydämen leposyke tasaantuu sekä kohollaan oleva verenpaine laskee. Tarkkaavaisuus ja muisti paranevat, ajatukset selkeytyvät ja omaa elämää on helpompi pohdiskella.

Luonnossa oleskelu ja liikkuminen lisäävät hyvinvointia sekä terveyttä. Luonnossa on suhteellisen helppoa olla hetkessä, jolloin raskaat ajatukset sekä murheet jäävät helpommin taka-alalle ja mieli kevenee. ”Huolikeskuksena” tunnetun isoaivojen etulohkon aktiivisuus pienenee luonnossa. Saman aivolohkon aktiivisuuden on osoitettu olevan yhteydessä masennukseen ja muihin mielenterveyden ongelmiin. Luonnolla on hoitava ja ennaltaehkäisevä vaikutus jokaisen psyykkiseen hyvinvointiin. Luontoympäristöstä saa myös monipuolisesti mikrobeja, joilla on yhteys elimistön immuunipuolustuksen terveeseen toimintaan.

Luonnon hyvinvointivaikutuksia tutkitaan Suomessa etenkin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Luonnonvarakeskuksen sekä Tampereen yliopiston toimesta. Suomessa on useita hankkeita, joiden tavoitteena on lisätä lasten, nuorten ja työikäisten hyvinvointia liikunnan ja erityisesti ulkona tapahtuvan liikkumisen avulla.

Luonnossa vietetty aika ja terveysvaikutukset

  • 10 min - Verenpaine laskee
  • 20 min - Mieliala kohenee
  • 60 min - Tarkkaavaisuus lisääntyy
  • 2 h - Elimistön puolustusmekanismit elpyvät
  • 5 h kuukaudessa - Positiiviset tunteet lisääntyvät
  • 3 päivän luontoretki - Elimistön puolustusmekanismit vahvistuvat, syöpää ehkäisevien proteiinien määrä lisääntyy, stressihormonien määrä vähenee, veren sokeriarvot tasaantuvat, kohonnut verenpaine laskee, masennuksen ja väsymyksen tunne vähenee, elinvoimaisuuden tunne lisääntyy

Pysähdy hetkeksi

Jos koet, että sinulle tuottaa vaikeutta pysähtyä kiireisen arjen keskellä, voit tehdä pienen Ricastuttavan harjoituksen: Pysähdy esimerkiksi kotimatkalla metsän tai puiston reunaan itse määrittelemäksesi pieneksi hetkeksi. Voit istua alas, jos näet ympärilläsi kutsuvan paikan. Anna katseen ja ajatusten soljua hetken omaa tahtia. Hengitä muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Toivon, että pieni pysähdys toi hyvää oloa ja teet harjoituksen mielelläsi uudestaan.

 

Using Format